Zorghoeve Sint-Jansberg VZW: Een dagbesteding voor (jong)volwassenen met ASS met een randnormale tot hoge begaafdheid.
Zorgwoning St-Jansberg: Beperkt begeleid wonen voor volwassen(18+) met ASS - Huurprijzen aangepast à integratietegemoetkoming.
|
Projecten Naast aandacht voor het cognitieve alsook voor het niet-cognitieve domein van onze jongvolwassenen is het zich kunnen ontplooien op muzisch vlak ook belangrijk voor hen, ons inziens. Immers schilderen, schrijven, tekenen, boetseren,… kunnen manieren zijn om hun emotionele ‘status’ aan te geven zodat je als begeleiding de mogelijkheid hebt om met de zorgjongeren hierover gericht in gesprek te gaan. Naast het meehelpen in het bedrijf worden er dan ook geregeld workshops gegeven in onze serres, loods, buiten,…. Wij zijn dan ook blij dat we in de loods de volgende ateliers hebben kunnen installeren : In de toekomst zoudaar ook nog een kookatelier en een sanitaire blok worden geïnstalleerd. Ook een werkatelier met een overzicht van de diverse materialen en elektrisch gereedschap nodig om hout te bewerken, …. zal een vaste plek krijgen in de loods. Ook ‘sporten’ vinden we enorm belangrijk. Wij trachten dan ook zo vlug mogelijk te zorgen voor een sportatelier met darts, pingpongtafels, voetbaltafels, ballen, badmintonsets, basketbalringen, inlineskates, skateboards, springtouwen, …. Immers, het is enorm belangrijk om de jongvolwassenen technieken, mogelijkheden aan te bieden, kennis te laten maken met…. zodat ze zich daar thuis eventueel in kunnen verdiepen wat dan ook weer kan zorgen voor een zinvolle vrijetijdsbesteding. |
Crea-atelier: Autistique Creatief bezig zijn roept uit zichzelf al gevoelens op, er verder over kunnen doorpraten is een bijkomend, positief gevolg. Het niveau van de technieken staat niet voorop, iedereen kan het doen, als de regel is dat het gaat om het bezig zijn en niet om het feitelijke resultaat. Beeldend werken is hiermee goed voor een ieder die zich hierdoor aangesproken voelt en in het bijzonder voor mensen die : Creatieve, actieve begeleiding is een handelings- en ervaringsgerichte vorm van begeleiding waarbij de jongere zelf, samen bijvoorbeeld met leeftijdsgenoten, creatief en actief bezig is. Creatieve, actieve begeleiding is gericht op de specifieke en unieke jongere. Er wordt rekening gehouden met de behoeften en wensen, het niveau, de belevingswereld en omstandigheden van de jongere. Het centrale thema van de module wordt aangeboden door middel van specifieke opdrachten en verschillende beeldende materialen zoals verf, klei, krijt, papier en kleurpotloden. Omdat jongeren leren door te ervaren, is creatief bezig zijn voor onze jongeren met ASS vaak een veilige manier om dat wat de jongere uit evenwicht brengt, te verwerken. Jongeren met ASS zijn verbaal vaak minder sterk, zeker wanneer het gaat om het uiten van gevoelens. Bij creatieve begeleiding kunnen jongeren op een creatieve manier uiting geven aan hun (veelal onbewuste) gevoelens door bijvoorbeeld te gaan tekenen, schilderen of te boetseren. Binnen de groep Binnen de creatieve begeleiding zal de jongere met ASS tijdens het werken aan de doelen, plezier beleven aan het beeldend werken en hier succeservaringen Wat tot slot belangrijk is te benadrukken, is dat het binnen creatieve, actieve begeleiding niet gaat om de jongere te ‘leren schilderen of boetseren’, of dat de jongere een creatief talent moet zijn om ervoor in aanmerking te komen. Waar het wel om gaat is dat de jongere op een speelse manier kan werken aan zijn/haar doelen, zichzelf en zijn/haar talenten leert ontdekken en waarderen, |
Kookatelier: Goesting Samen koken is een leuke en leerzame bezigheid. Koken is een bezigheid waarin je veel sociale vaardigheden kunt aanleren en oefenen. Daarnaast is het een uitstekende activiteit voor jongeren met autisme omdat mits enige verduidelijking deze activiteit helemaal verduidelijkt kan worden. Het begin en einde van een kookactiviteit is duidelijk. De verschillende stappen kunnen gevisualiseerd worden, iets dat uiteraard de zelfstandigheid van onze jongeren uitermate bevordert. Bij kooktraining kunnen onze jongeren niet alleen leuke maaltijden klaarmaken, maar zijn ze ook in de mogelijkheid om het volgende leren : - boodschappenlijstjes maken We overleggen wat we gaan doen, zorgen dat de ingrediënten gekocht worden en gaan vervolgens aan de slag met het koken van een heerlijke maaltijd. Elke kookworkshop heeft een specifiek doel. Na afloop van de kook- of bakles wordt de maaltijd gezamenlijk genuttigd. Kookles is heel geschikt voor jongeren met autisme omdat koken een gestructureerde activiteit is. De kooklessen zijn gericht op het zelfstandig leren koken. Jongeren krijgen mondelinge en schriftelijke instructie. Daarnaast wensen we een transfer te creëren van de vaardigheden die ze leren in een kleine groep in ons kookatelier naar het effectief toepassen wanneer het fietsterras wordt geopend. In het kader van integratie en participatie van jongeren die ‘anders’ zijn, wensen wij de buitenwereld te laten zien dat mits een goede voorbereiding en duidelijkheid onze jongeren prima kunnen functioneren.. Om ons aantal jongeren op een degelijke manier te kunnen laten genieten en begeleiden bij onze kook- en bakactiviteiten zijn we genoodzaakt een kook- en bakatelier te installeren bij onze zorghoeve. Wat ? het installeren van een kook-, bak- en opbergruimte in onze zorghoeve met het oog op - het organiseren van kook- en bakworkshops alsook Bij een "kook/bakstudio" denken we aan een strak, modern interieur met enkel roestvrij staal en vooral geen rommel (prikkelarm). Wij wensen de kook/bakplek praktisch en efficiënt in te richten, maar er moet ook veel ruimte zijn om flesjes, potjes, pannen, boeken en tijdschriften een vaste plek te kunnen geven. Het moet vooral kleurrijk worden (kleuren zijn nodig voor visualisatie, verduidelijking). Een echt kook/bakatelier, waar iedereen zich snel thuis voelt, dat zou mooi zijn…. Voor wie ? - in de eerste plaats voor onze jongeren met autisme met een (rand)normale begaafdheid Waarom ? Een aantal bijkomende vaardigheden die onze jongeren verwerven bij het volgen van kook- en bakworkshops staan hierboven al beschreven maar verder denken we aan : Wij starten in ons kook- en bakatelier aanvankelijk met het kookboek ‘koken en autisme’ geschreven door Karen den Dekker. Achteraf zullen we met onze jongeren recepten van maaltijden die niet opgenomen zijn in dit boek naar analogie uitwerken. |
Leesatelier: wie van boeken houdt, gaat nooit alleen naar bed!
Op onze zorghoeve werken we met jongeren die omwille van persoonlijke en / of sociale problemen onvoldoende weerbaar zijn en/of te weinig draagkracht hebben om op de één of andere manier deel te nemen in de gewone maatschappij.
Gezien hun vaak multi-complexe problematiek hebben deze jongeren nood aan een beschermde, veilige leef-, leer- en werkomgeving, waarin welbevinden, individuele aandacht en zorg op maat gegarandeerd is.
In onze werking op de zorghoeve
Vandaar ook dat we onze jongeren in de zorghoeve niet willen wegstoppen maar met hen naar buiten treden : letterlijk en figuurlijk. Wij wensen in de toekomst hen ook op muzisch vlak te laten ontwikkelen alsook te laten kennismaken met cultuur, literatuur,…. Jongvolwassenen/volwassenen met ASS zijn wel degelijk tot zeer veel dingen in staat maar hun benadering, hun beleving is
Onze voorkeur ging eerst uit naar het inrichten van een leesplek waar we boeken aanbieden om hun leefwereld te verruimen en/of vaardigheden aan te leren om op een zelfstandige manier info op te zoeken, vrije tijd in te vullen, te genieten of naar een bib, boekenhandel te gaan om boeken, infomateriaal….te gaan lenen/kopen. We vinden leesbevordering/leesplezier belangrijk omwille van : * het culturele aspect Daarnaast zullen autobiografieën ivm ASS bijvoorbeeld ons in staat stellen om met hen te praten over hun handicap, hun verborgen handicap. Praten over hun handicap maakt dat we aandacht besteden aan communicatie, hen vragen om verbeelding te gebruiken, zich in te leven in de personage alsook sociale kapstokken aangereikt te krijgen om in hun eigen context te kunnen hanteren. Vandaar een leesplek, leesruimte op onze zorghoeve waar onze jongeren : - ….
|
Knuffelzone Dieren zijn de rode draad van bijna elke zorghoeve. Ze geven structuur en ritme aan de dag omdat Hobbydierhouders, wij dus, hadden bij aanvang van onze zorghoeve alleen onze labradors.
|
DroomPaardenDroom Dieren hebben een positief effect op mensen. Door een dier te aaien word je kalm en je bloeddruk wordt lager. Door een band met een dier vermindert eenzaamheid. Een dier kan helpen om je hart open te houden, terwijl we in het leven vaak leren ons af te sluiten. Inmiddels zijn er onderzoeken gedaan naar het effect van dieren op het geluk van mensen. Er is wetenschappelijk bewijs verzameld dat dieren sterk bijdragen aan het welbevinden en de gezondheid van mensen. Kinderen weten dit vanuit zichzelf. Zonder het meten van hormonen of hartslag. Een dier geeft plezier. In de aanwezigheid van een dier kun je je veilig voelen, gesteund. Bij een dier kun je je openen, en dan kun je leren, spelen, blij zijn, rustig zijn…… Bij een dier kun je ontdekken dat je kunt communiceren, want het dier doet wat je vraagt en gaat onvoorwaardelijk met je in zee. |
Zelfpluktuin Opzet ? Samen met onze jongeren planten wij groenteplanten in de laatste serre, waaronder tomaten, sla, paprika, komkommer,… Gedurende een 10-tal weken zullen zij dan ook mee instaan bij de verzorging van de planten totdat de biologisch geteelde vruchten plukrijp zijn. Vanaf dan zijn bezoekers welkom in onze serre… Waarom ? Wij nodigen u dan uit om zelf uw groenten te komen plukken tegen democratische prijzen. De opbrengst van deze groentepluk gaat naar de aankoop van verzorgingsproducten en accessoires voor de aangekochte dieren op onze zorghoeve. Ook vinden wij het belangrijk dat mens en tuinbouw weer wat dichter bij elkaar wordt gebracht. De geur van tomaten, paprika’s, komkommers,…. het voelen van plukrijpe vruchten aan struiken, het zien van de groeiwijze aan struiken van de dagelijkse groenten,…willen we hiermee ook weer terug ‘in the picture’ plaatsen. Wanneer ? Begin augustus…. de precieze startdatum wordt meegedeeld via onze website : www.zorghoeve-sintjansberg.be, via facebook, via flyers of u doet even rond die periode een telefoontje (089/563041) Hoe ? 1. U brengt best zelf een doos, een mand of korf mee die op voorhand wordt gewogen. Het gewicht van de verpakking wordt uiteraard achteraf van het totale gewicht afgetrokken. Hou er rekening mee dat kledij en handen ‘groengelig’ worden tijdens de pluk. Breng bijvoorbeeld rubberen handschoentjes mee en draag ‘oude’ kleren. 2. U kiest een soort tomaat en plukt rustig de vruchten. Wanneer u geen idee heeft hoe u precies een tomaat bijvoorbeeld dient te plukken,geeft u dat even aan en wordt u dat door één van de jongeren of onszelf voorgedaan. Moeilijk is dat zeker niet ! 3. Wanneer u denkt dat u genoeg tomaten, paprika’s…. heeft, wandelt u terug naar de weegschaal en kassa. Onze jongeren zullen wegen en afrekenen. U kan uiteraard vaker terugkomen voor onze verse groenten…. Wat ? Zoals hierboven reeds vermeld, bieden wij u dan diverse soorten groenten aan. U vindt in onze serre komkommers, courgette, pompoenen… alsook tomaten, paprika’s en pepers…. Wat indien u wel verse groenten van onze zorghoeve wenst maar helemaal niet de tijd vindt om deze zelf te komen plukken ? Dan doen onze jongeren dat gewoon voor u. U laat telefonisch even weten wat u precies wenst en op de afgesproken dag en tijdstip komt u uw bestelling gewoon afhalen. Uiteraard zal deze aankoop iets duurder zijn vermits het werk voor u gedaan wordt (maar nog steeds aan een zeer democratische prijs) Ik heb geen kistjes of manden om deze groenten in te vervoeren… Van harte welkom ! Van harte welkom ! Van harte welkom! |